Friday, March 11, 2011

Pendokumentasian dan Penyelidikan Linguistik

           Bahasa Melayu didapati sering bertukar format dan peraturan tatabahasanya. Hal ini menyebabkan tidak ada penanda aras yang tepat untuk menjadi panduan yang betul kepada masyarakat semasa mengunakan bahasa ini. Masalah inilah yang menyebabkan masyarakat negara kita tidak dapat mendalami bahasa ini dengan baik. Masalah ini perlulah diatasi. 
           Istilah yang biasa digunakan untuk menyamakan sesuatu aspek ialah penyeragaman. Seperti yang telah dijelaskan dalam bahagian cabaran yang dihadapi bahasa Melayu masalah linguistik merupakan cabaran kepada bahasa Melayu dalam pendidikan. Proses menghasilkan satu variasi bahasa standard yang sempurna dan seragam dari aspek tatabahasa, ejaan, makna, dan sebutan.
Menjelang abad ke-21, pembinaan dan pengukuhan korpus bahasa Melayu harus dipergiatkan dengan melaksanakan pendokumentasian dan penyelidikan linguistik serta pembangunan maklumat bahasa untuk memantapkan aspek-aspek bahasa. Selain itu Pangkalan Data Linguistik bahasa Melayu perlu dibina. Ternyata impian ini terlaksana apabila Pangkalan Data Linguistik beroperasi sepenuhnya sejak awal Rancangan Malaysia keenam (1991-1995).
            Ternyata pangkalan data ini mengandungi 50 juta patah perkataan dan dengan perisian yang sempurna, Pangkalan Data Korpus dijangka dimanfaatkan sepenuhnya untuk menghasilkan kajian linguistik dan statistik untuk menerbitkan pelbagai hasil kajian berupa bentuk produk tatabahasa, laras bahasa, peristilahan, kamus, kosa kata, tesaurus dan pedoman bahasa Melayu baku. Sistem Pangkalan Data Leksikon akan disempurnakan dengan sistem penyemakan ejaan, maklumat ejaan, sebutan baku, etimolgi kata, pengejaan bentuk, kelas kata dan seumpamanya.
            Berdasarkan rancangan yang telah dinyatakan tersebut memerlukan pengorbanan dan usaha yang lebih daripada pelbagai pihak yang berkepentingan. Sesungguhnya golongan bijak pandai amat digalakkan terlibat dalam merealisasikan usaha pendokumentasian dan penyelidikan linguistik berkaitan dengan bahasa Melayu.
            Semoga harapan kita untuk memartabatkan bahasa Melayu secara bersama tercapai.

1 comment:

  1. Saya Rambo Hitam dari Grammy, saya bekerja di Kem Grammy, isteri saya meninggal dunia 6 tahun yang lalu dan sejak saya menjaga anak tunggal saya bernama Clinton, seorang kawan nasihat saya untuk mencari isteri, pada pencarian saya bertemu Jennifer dia dan wanita Inggeris, Saya suka begitu banyak bahawa saya boleh memberikan segala-galanya dia berusia 37 tahun, selepas beberapa waktu bertarikh saya begitu banyak cinta dengannya, kami mempunyai beberapa salah faham, dan dia pecah dengan saya dan saya merayu kepadanya untuk kembali anak saya dipanggil dia berkata Tidak, bahawa dia telah menemui orang lain, dan kita suka antara satu sama lain selepas beberapa hari saya membaca artikel tentang bagaimana Dr Lomi boleh membantu membawa kembali , Saya memutuskan untuk mencuba, saya menghubungi Dr Lomi untuk membantu beliau memberitahu saya apa yang perlu dilakukan untuk membawa balik kekasih saya yang saya lakukan, dia melakukan doa dan Jennifer kembali dia mencintai saya dan menghargai saya lebih sekarang, dan kami mempunyai masa terbaik dalam hidup kita, Dr Lomi juga menyediakan beberapa herba semulajadi yang membuat saya kuat dan sihat lagi sekarang saya merasa seperti seorang pemuda saya berpuas hati dengan seksualnya sangat baik kita berdua gembira, hubungi Dr Lomi pada nombor WhatsApp +2349034287285 atau e-mel kepadanya di lomiultimatetemple@gmail.com HE MEMPUNYAI PENYELESAIAN TERBAIK UNTUK ANDA...

    ReplyDelete