Saturday, January 15, 2011

Promosi

Kolej Harun Aminurrashid sedang mengadakan jualan secara besar-besaran. Apabila sesuatu program melibatkan jualan-jualan ini sudah semestinya pihak yang berniaga inginkan keuntungan yang diperolehi. Cara untuk mendapatkan keuntunganlah yang perlu dipikirkan oleh peniaga untuk menarik perhatian pelanggan agar membeli barangan mereka. 
Berdasarkan cara yang digunakan oleh peniaga untuk menarik perhatian pelanggan yang dapat saya perhatikan ialah semua peniaga pandai bermain kata-kata untuk memikat hati pembeli. Hal ini dapat dibuktikan dengan kata-kata peniaga yang melebih-lebih serta mengagungkan barang jualan mereka. Selain daripada itu peniaga juga mengunakan promosi secara bertulis. Pengedaran risalah, katalog, kain rentang semua benda ini turut dilakukan. Pihak penganjur program ini juga melakukan benda yang sama iaitu membuat promosi secara besar-besaran diseluruh kawasan universiti supaya semua orang tahu akan kewujudan program ini. Selepas itu semua orang datang untuk turut memeriahkan program tersebut.
Kesimpulan yang dapat dibuat disini ialah bahasa secara lisan atau tidak lisan sangat penting untuk menarik perhatian semasa promosi dilakukan. Cuma cara yang tepat dan berkesan perlu difikirkan untuk menarik perhatian pelanggan. 

No comments:

Post a Comment