Tuesday, January 18, 2011

Mesej dalam lirik lagu

Semua manusia pasti menyukai muzik. Oleh sebab itu sesetengah mereka suka meluahkan perasaan mereka melalui lirik lagu. Lirik lagu juga merupakan sebuah alat komunikasi digunakan oleh manusia untuk berhubung. Hal ini kerana setiap lirik lagu mempunyai jalan cerita tersendiri dengan mengunakan ayat serta frasa yang pendek , tepat dan padat. Pemuzik atau pengubah lirik lagu juga berperanan dalam mencipta lagu yang memberi kesan kepada pendengar hingga membawa kepada perubahan dalam diri pendengar yang menghayati mesej yang disampaikan dalam lagu tersebut. 
Walaubagaimanapun perubahan yang kita inginkan sudah pasti inginkan tindakan yang positif serta membawa faedah kepada diri sendri serta orang lain. Misalnya perubahan yang positif berlaku dalam diri pendengar ialah pendengar itu berasa tenang dan bersemangat setelah mendengar lirik lagu yang berbentuk motivasi serta indah seni katanya. Perubahan yang positif kepada orang lain juga dapat dilihat apabila mesej yang disampaikan oleh lagu nasyid dapat mengubah pandangan hidup seseorang terhadap agama. Mereka bersedia berubah ke arah gaya hidup sihat apabila lagu tersebut menyentuh jiwa raga mereka.
Kepada pembuat lirik lagu untuk artis atau kepada segala jenis nyanyian kita hendaklah mereka lirik lagu yang mampu menyampaikan mesej yang membawa ke arah gaya hidup sihat kepada pendengar lagu kita. Jangan hanya mementingkan diri untuk menghasilkan lagu yang boleh merosakkan akhlak manusia. Gunakan kelebihan yang dibarikan oleh Tuhan dengan sebaik mungkin untuk kepentingan bersama. 
Salam.

No comments:

Post a Comment