Thursday, January 20, 2011

Drama

Sejahtera kepada semua pembaca-pembaca blog saya atau kepada pengimbas blog saya sahaja. semoga baik-baik selalu. Hari ini merupakan cuti am jadi tidak ada kelas. Perkara yang menarik perhatian saya kali ini ialah penulisan skrip drama.
Saya ditugaskan untuk menulis skrip drama untuk pementasan yang akan datang. Saya mencadangkan kepada kawan saya agar kami mengunakan zaman penjajahan British sebagai latar untuk drama kami. Saya berminat untuk membuat pementasan ini kerana mengimbas kembali kesusahan rakyat zaman penjajahan dahulu. Mereka tidak bebas di tanah sendiri.
Bilangan babak yang dicadangkan hanya empat sahaja. Situasi yang ingin dibuat sudah digambarkan tetapi untuk mewujudkan dialog yang mengambarkan peristiwa masa itu tidak dapat saya fikirkan lagi. Saya tidak dapat menyusun peristiwa tersebut dengan baik kerana tidak ada idea. Tambahan pula saya tidak ada pengalaman lagi dalam penulisan skrip ini. Walaubagaimanapun saya memang berminat dalam bidang penulisan tidak melepaskan peluang ini untuk mengaut pengalaman membina skrip drama.
Kepada kawan-kawan yang ingin menyumbangkan idea dipersilakan untuk membantu saya.
Babak 1 : Mengambarkan penduduk disebuah kampung yang kecoh melihat notis kenaikan cukai oleh British.
Babak 2 : Perbincangan di rumah ketua kampung.
Babak 3 : Rundingan bersama penasihat British.
Babak 4 : Pengumuman penurunan cukai.

No comments:

Post a Comment