Tuesday, January 11, 2011

Manja ku Manja mu

Semua manusia di dunia ini sudah pasti mempunyai perkara yang diminati dan  menjadi pujaan hati masing-masing. Minat dan rasa cinta ini tidak hanya terhad kepada sesama manusia tetapi terdapat rasa suka kepada mahluk yang lain. Pelbagai cara yang digunakan untuk menunjukkan rasa sayang mereka. Semua berusaha mengunakan pelbagai kreativiti untuk melahirkan rasa cinta seperti memberi perhatian, menjaga keselamatan, memberi bunga, dan sebagainya.
Semua tindakan ini memlalui fizikal cara meluahkannya. Di samping memaparkan rasa kasih sayang ini kepada mahluk yang disukai manusia juga mengunakan bahasa semasa untuk memaparkannya juga. Apabila kedua-dua perkara ini bergabung maka penyampaian isi perasaan akan lebih menarik dan berkesan. Misalnya seorang lelaki sedang meluahkan rasa cinta kepada wanita idamannya telah memberi hadiah, di samping itu kata-kata indah dari bibir lelaki itu mengiringi suasana itu. Sudah pasti wanita tersebut percaya dan dapat melihat kesungguhan lelaki tersebut untuk mememilikinya.
Saya sebagai insan juga tidak terlepas daripada menyukai dan menyintai mahluk ciptaan Tuhan. Saya tidak memaparkan rasa cinta saya melalui fizikal sahaja. Saya memaparkan rasa cinta melalui sastera, iaitu mengunakan kata-kata yang indah. Sebelum pembaca membaca luahan hati saya sudah pasti pembaca membayangkan saya menyintai dan menyukai sesama manusia. Sebenarnya rasa cinta dan suka saya tidak terbatas sesama manusia tetapi kepada spesis lain juga. Saya paparkan rasa hati saya melalui sajak ciptaan saya sendiri. Sekiranya pembaca ingin memberi pandangan dan komen untuk penambahbaikan penulisan saya dipersilakan.


Manja ku Manja mu
Wahai mahluk ciptaan Tuhan,
Wajah mu sungguh mempersonakan ku,
Melihat dirimu bisa membuatkan hati ku berlari laju,
Mengocakkan jantung ku begitu berkeinginkan mu,
Sungguh mempersona dirimu di mata ku.

Sujud ku bersyukur kepada Tuhan
Kerana diri mu tercipta di dunia ini
Dirimu umpama lagu dan melodi hidupku ,
Penghibur  seluruh jiwa raga ku,
Seluruh tubuh mu ku sentuh penuh kasih sayang,
Dirimu ku belai manja,
Kemolekkan mu membuatku gigit bibir,
Terjerit sakit dirimu apabila tanganku mencubit geram.

Manjaku,
Andainya kawan mu melihat hubungan kita,
Sudah pasti mereka cemburu,
Tapi aku tidak setiamu,
aku tidak hanya pandang mu sorang,
Aku turut berkeinginan kepada kawan mu,
Kerana insan seperti mu begitu menarik hati dan sanubari ku.
Tetapi dirimu tidak kisah,
Dirimu tahu ku hanya mampu ada kamu.

Sayang,
Aku sedar kita tidak dapat lama bersama,
Panjang usia mu tidak seperti usia ku,
Dirimu ku rangkul erat dalam pelukan,
Saat mengenang ajalmu bakal menjelang,
Sisa hidup mu akan ku penuhi memori indah kita,
aku amat menyintai mu.

Mata bulat mu menjadi sayu, 
Merenungku saat ku melafazkan coretan ini.
MEeiiiaaooowww  meeeiiiiaaaooowww
Begitulah sahut mu,
Seakan mengerti perasaan ku.



1 comment: